Moni joogastudio elää nyt haastavia aikoja

Joogamaailma on muuttunut viime vuosina paljon. Olen aiemmin kirjoittanut, miten ”Korona vahingoittaa monen joogayrittäjän liiketoimintaa”. Nyt, vuosia pandemian jälkeen, elämme edelleen sen jälkimainingeissa — mutta haasteet ovat muuttaneet muotoaan.

Koronan jälkeen moni on kouluttautunut jooga- tai sointukylpyohjaajaksi, ja ohjaajista on tullut paikoitellen suorastaan ylitarjontaa. Harva pystyy kuitenkaan tekemään tätä työtä päätoimisesti. Joogasta on tullut monelle sivutoimi tai rakas harrastus, ei varsinainen elinkeino.

Myös joogastudioiden määrä on kasvanut hurjasti. Niitä on perustettu moniin kaupunkeihin kuin ”sieniä sateella”. Esimerkiksi täällä Porvoossa joogastudioita on nyt reippaasti enemmän kuin väkilukuun nähden olisi kestävää.

Porvoossa joogastudioita on enemmän kuin väkilukuun nähden olisi kestävää.

Kilpailua joka suunnasta – joogastudioiden arki on muuttunut

Joogastudiot eivät enää kilpaile vain keskenään asiakkaista. Kansalaisopistot tarjoavat yrityksiin nähden suorastaan huikean edullisesti joogaopetusta laajalla skaalalla ja kaupunki välillä asukkailleen jopa ihan ilmaiseksi esim. viime kesänä sain pitää Suiston kentällä puistojoogaa Porvoon kaupungin tilauksesta. Lisäksi joogaa on tarjolla monilla kuntosaleilla, liikuntakeskuksissa ja tietenkin verkossa.

YouTubesta voi kuka tahansa tehdä maksutta joogaa maailmankuulujen opettajien johdolla – se on hienoa, mutta se myös muuttaa paikallisen joogatoiminnan dynamiikkaa. Kun ilmainen vaihtoehto on aina muutaman klikkauksen päässä, joutuvat pienet joogastudiot todella miettimään, mikä tekee juuri heistä ainutlaatuisia.

Me pienet joogastudiot joudumme nyt toden teolla miettimään, mikä tekee juuri meistä ainutlaatuisia.

4P:n voima joogamaailmassa – klassinen markkinointi toimii yhä

Markkinointiguru Philip Kotlerin klassiset opit – 4 P:tä: product, price, place, promotion – ovat tänä päivänä tärkeämpiä kuin koskaan. Kilpailu kovenee, ja menestyäkseen on ymmärrettävä, millä kilpailuedulla oma joogastudio erottuu.

1. Product – Tuote ratkaisee

Mitä paremmin joogastudio pystyy tuotteellaan eli palveluillaan erottumaan, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on selvitä.

MaliYogassa tarjotaan palveluita, joita ei muualta Porvoosta saa. Esimerkiksi Soundful Yin® -jooga on ollut jo lähes neljän vuoden ajan yksi MaliYogan tähtituotteista – syvästi rentouttava yhdistelmä Yin-joogaa ja sointukylpyä, joka on saanut vakiintuneen kanta-asiakaskunnan.

Lisäksi minulla on kova usko marraskuussa alkaviin non stop – Vanhan Porvoon joogaretriitteihin. Ne ovat koko Suomen mittakaavassa uniikki konsepti: joogaretriittejä, joihin voi tulla drop in -periaatteella vaikka vain yhteen ohjelmaosioon ilman sitoutumista pitkään viikonloppuun.

Mitä paremmin joogastudio pystyy palveluillaan erottumaan, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on selvitä.

2. Price – Hintakilpailu kurittaa joogakenttää

Koska kilpailu on kovaa ja monen taloudellinen tilanne on viime aikoina heikentynyt, on joidenkin joogastudioiden keskuudessa alkanut armoton hintasota. Tarjouksia seuraa tarjous, ja hinnat painuvat alas. Tämä jatkuva kampanjointi polkee alan arvostusta ja hintatasoa.

Porvoossa erityisesti kansalaisopisto tekee tätä tehokkaasti – se tarjoaa joogaa niin edullisesti, ettei yksityinen yrittäjä voi mitenkään kilpailla kestävästi samoilla ehdoilla.

MaliYogassa emme kilpaile pääsääntöisesti hinnalla, vaan arvolla. Meillä on jatkuvana etuna oma kanta-asiakasohjelma: VIP-jäsenyys, jonka voi ostaa kuka tahansa. VIP-asiakkaat saavat kuukausittaisia etuja, yllätyksiä ja alennuksia – ja ennen kaikkea kuuluvat vahvasti yhteisöön.

MaliYogassa emme kilpaile pääsääntöisesti hinnalla, vaan arvolla.

3. Place – Sijainti, joka kantaa

Sijainti on kaikki kaikessa. Jos joogastudio sijaitsee hankalasti saavutettavassa paikassa, voi se olla kohtalokas haaste liiketoiminnalle.

MaliYogan sijainti Vanhan Porvoon sydämessä on täydellinen. Katutason tila sijaitsee yhdellä Porvoon keskustan vilkkaalla suurella kadulla, mutta sisällä on täysin eri maailma – rauhallinen, pehmeä ja kutsuva. Tilan tunnelma on usein se, mikä saa ihmiset palaamaan uudelleen. MaliYogan energia on monen mielestä ihana.

MaliYogan sijainti Vanhan Porvoon sydämessä on täydellinen. Täällä on hyvä energia ja rauha.

4. Promotion – Sydämellä tehtyä markkinointia

MaliYogassa markkinointi on ollut alusta asti sydänlähtöistä ja aitoa. En usko pakkomyyntiin tai ylenpalttiseen näkyvyyteen. Uskon siihen, että ne ihmiset, joiden kuuluukin löytää tänne, löytävät kyllä. Valitettavasti tämä tuntuu välillä olevan haastavaa. En millään haluasi lähteä markkinoinnissa esimerkiksi epätoivoiseen tyrkyttämiseen SoMessa.

Näiden vuosien varrella MaliYogaan on kasvanut lämmin ja välittävä yhteisö. Se on meidän todellinen voimavaramme ja haluan luottaa siihen, että se kantaa jatkossakin.

Olen kiitollinen siitä, että MaliYogaan on kasvanut lämmin ja välittävä yhteisö.

Tule tukemaan paikallista joogaa

MaliYoga on porvoolainen joogastudio, joka elää siitä, että ihmiset läheltä ja kauempaa tulevat paikalle. Kun käyt tunneilla, ostat lahjakortin, peukutat SoMessa tai liityt VIP-jäseneksi, autat pitämään tämän meidän ihanan yhteisön elinvoimaisena. Jos et ole koskaan aiemmin käynyt, tule ihmeessä matalalla kynnyksellä kokeilemaan.

Pienillä teoilla on iso merkitys – ne mahdollistavat sen, että jooga säilyy osana Vanhan Porvoon elämää jatkossakin. Support local.

Sydämellisesti tervetuloa MaliYogaan Vanhaan Porvooseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *