Miten lapsijoogassa vaikutetaan hermostoon?

Lapsijoogan yhtenä tarkoituksena on tasapainottaa hermostoa. Hermostolla on oma rakenne ja tehtävät. Joogalla ja rentoutusharjoituksilla pyritään vaikuttamaan ennen kaikkea parasympaattiseen hermostoon.

Lapsijoogan yhtenä tarkoituksena on tasapainottaa hermostoa.

Lapsijoogan ohjaajakoulutuksessa opiskellaan kehon anatomiaa

Kokonaisvaltaisen lapsijoogan ohjaajan koulutuksessa opiskelimme kehon anatomiaa. Meidän ohjaajien on tärkeää ymmärtää miten keho toimii ja mihin asioihin voi vaikuttaa mitenkin. Opiskelimme myös joogaan liittyviä asioita kuten hengitystä, meditointia ja miten ne ilmenevät lapsijoogassa. Olen aiemmin kirjoittanut myös chakroista ja auervedasta lapsijoogassa.

Lapsijoogan ohjaajan on hyvä ymmärtää miten keho toimii

Hermosto koostuu keskushermostosta ja ääreishermostosta

Miten hermostomme sitten toimii? Hermostomme jakaantuu keskushermostoon ja ääreishermostoon. Keskushermostoon kuuluvat aivot (isot aivot, pikkuaivot, aivoydin) ja selkäydin. Keskushermosto saa aisti-informaatiota ääreishermostosta, joita pitkin se välittää käskyt muun muassa lihaksille.

Hermosto koostuu keskushermostosta ja ääreishermostosta.

Ääreishermosto

Ääreishermostoon kuuluvat somaattinen ja autonominen hermosto. 

Somaattinen hermosto

Somaattinen hermosto on tahdonalainen hermosto ja siihen luetaan kuuluvaksi liike-ja tuntohermosto. Poikkijuovaisten lihasten hahmottamista voimme tahdonalaisesti säädellä ja tämä tehtävä kuuluu somaattiseen hermostoon.

Autonominen hermosto

Autonominen hermosto on tahdosta riippumaton hermosto. Tahdosta riippumattomat lihakset kuten sydänlihas ja sileä lihaksisto luetaan autonomiseen hermostoon. Autonominen hermosto jakaantuu sympaattiseen ja parasympaattiseen hermostoon.

Sympaattinen hermosto

Sympaattinen hermosto on aktivoiva ja se kuluttaa kehon energiavarastoja. Normaalitoiminnoissa se säätelee lämpötilaa ja kriisitilanteissa sympaattinen hermosto kohottaa sydämen lyöntitiheyttä ja hengityksen nopeutta.

Parasympaattinen hermosto

Parasympaattinen hermosto on vastaavasti rentouttava ja se auttaa elimistöä palautumaan. Parasympaattinen hermosto on aktiivinen nukkuessa ja rentoutumisessa. Se hidastaa sykettä ja aktivoi ruuansulatusta. Joogan rentoutusharjoituksissa ja meditaatiossa pyritään nimenomaan vaikuttamaan parasympaattiseen hermostoon.

Parasympaattinen hermosto auttaa elimistöä palautumaan.

Lasten hermosto

Lasten hermosto on herkempi ja avoimempi kuin aikuisen. Lasten on luonnostaan helpompi päästää irti. Rentoutusharjoitukset toimivat siis lapsilla usein huomattavan paljon nopeammin kuin aikuisilla. Siksi niihin ei tarvitse käyttää paljoa aikaa. Lapsilla parasympaattiseen hermostoon saadaan yhteys ja positiivinen vaikutus usein aikailematta.

Rentoutusharjoitukset toimivat lapsilla usein huomattavan paljon nopeammin kuin aikuisilla.

Lasten rentoutusharjoitukset ja tietoinen läsnäolo

Sisällytän jokaiseen lapsijoogatuntiini rentoutusharjoituksia. Lapset eläytyvät herkästi mielikuvien kautta ja heillä on hyvä visualisointikyky. Lapset saavat yhteyden sisimpäänsä usein helposti. Sisäinen maailma on heille luontainen. Lapset ovat usein herkästi tietoisesti läsnä. Joogatunnin ja rentoutusharjoituksen jälkeen lapset huokuvat usein rauhallisuutta ja tyyneyttä -ainakin hetkellisesti. 😉

Joogaamme ja reuntoudumme joka viikko ihanassa Villa Rosassa Porvoon Vanhan kaupungin sydämessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.