Hengityksen merkitys lapsijoogassa

Oikeanlaisella hengitystekniikalla on suuri rooli joogassa, sillä se auttaa liikkumisessa ja asennoissa. Lapsille hengitysharjoituksia opetetaan eri tavalla kuin aikuisille.

Astangajoogan hengitystekniikka ujjayi pranayama

Harjoittamassani astangajoogassa tärkeässä roolissa lähes koko fyysisen harjoituksen ajan on voimakas ujjayi pranayama-hengitystekniikka. Se tarkoittaa äänekästä kurkkuhengitystä. Hengitystekniikassa hengitetään voimakkaasti sisään ja ulos nenän kautta. Hengitykset ovat pitkiä, tasaisia ja niiden tahdissa liikutaan ja pidetään asanat. Asanat vaihdetaan tarkoin säädetyn rytmin mukaisesti. Vedetyillä vinyasa astangajoogatunneilla opettaja laskee hengitysrytmit ja itsenäisessä mysore harjoituksessa oppilaat hengittävät ja tekevät liikkeet omaan tahtiin.

Omat pranayama-harjoitukset

Rakastan pranayama-harjoituksia eli astangajoogan hengitysharjoituksia. Prana tarkoittaa ilmassa olevaa elinvoimaa, elämän esenssiä. Teen pranayama-harjoituksia säännöllisesti. Niiden jälkeen tulee todella kevyt ja hyvä olo. Näiden harjoitusten jälkeen on helppoa meditoida, rentoutua tai ihan vaan olla. Onhan se uskomatonta, että pelkästään hengittämällä voi saada itselleen niin huikean mahtavan olon.

Lasten vapaa hengitys lapsijoogassa

Lapsijoogassa on tärkeää, että lapset hengittävät mahdollisimman luonnollisesti ja vapaasti. Ihannetilanne olisi, että hengitys olisi syvää ja rauhallista. Valitettavan usein lapsilla ja meillä aikuisilla hengitys jää pinnalliseksi ja se voi olla rauhatonta, epätasapainoista. Pahimmassa tapauksessa jopa pidätämme henkeä ja unohdamme kokonaan hengittää. Vasta, kun vapaa hengitys sujuu lasten joogatunneilla helposti, lähden opettamaan lapsille hengityksen syventämistä.

Lapsijoogassa lapset hengittävät luonnollisesti ja vapaasti.

Koko hengityskapasiteetti käyttöön

Lapsijoogassa on hyvä pyrkiä ottamaan koko hengityskapasitetti käyttöön eli ns. vatsahengitys. Lasten kanssa hengitämme ensin ulos, koska keuhkojen on hyvä olla tyhjät ennen kuin niitä aletaan täyttämään. Tämän jälkeen hengitämme rauhallisesti nenän kautta sisään täyttäen ylä-, keski- ja alakeuhkolohkot happipitoisella ilmalla. Hengitämme niin syvään, että pallea liikkuu kunnolla. Vatsan seutu suurenee ja rintakehä kasvaa, hengitys tuntuu selässä saakka. Vastaavasti uloshengityksellä tyhjennämme ilman pois nenän (joskus suun) kautta kokonaisuudessaan. Hengitys yhdistetään pikku hiljaa liikkeisiin ja liikkumiseen.

Tasapainoinen, syvä ja rauhallinen hengitys tuulettaa koko keuhkoja.

Hengitysharjoitukset lapsen iän ja tason mukaan

Jos lapsille sanoo, että hengittäkää syvään, he usein nostavat hartiat korviin. Tietoinen hengittäminen ei ole helppoa, vaikka hengittäminen luonnollista meille kaikille onkin. Hengitysharjoitukset tulee rakentaa lasten iän ja tason mukaan. Mieluummin harjoitukset ovat pidemmän aikaa liian helppoja kuin vaikeita. Hengitysharjoitusten kanssa ei ole syytä leikkiä, koska väärin tehtynä niillä voi olla vakaviakin seurauksia.

Hengitysharjoitukset teen aina lasten iän ja tason mukaan.

Mielikuvat ja visualisointi lasten hengitysharjoitusten tueksi

Lapsilla on mahtava mielikuvitus ja usein hyödynnän tätä hengitysharjoituksissa. Saatamme esimerkiksi hengittää hyviä asioita itseemme sisään ja uloshengityksen mukana poistamme ikäviä ja pahoja asioita itsestämme. Olen keksinyt erilaisia tarinoita, joilla lapset visualisoivat samalla hengittäessään. Ne selvästi toimivat ja lapset jaksavat keskittyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.